وبلاگ میزیتو مشکلات مدیریتی | چالش‌های پیش روی مدیران و راهکارهای غلبه بر آن‌ها
میزیتو؛ نرم‌افزار مدیریت کسب‌وکار
میزیتو، بهترین نرم‌افزار مدیریت پروژه آنلاین، ابزار دورکاری و مدیریت کسب‌وکار با رویکرد شبکه‌اجتماعی است که با استفاده از آن می‌توانید فرآیندهای سازمانی خود را مدیریت کنید و با همکاران خود در لحظه ارتباط داشته باشید.
بیشتر بخوانید

مشکلات مدیریتی | چالش‌های پیش روی مدیران و راهکارهای غلبه بر آن‌ها

منتشر شده در ۱۱ روز پیش

زمان خوانش ۶ دقیقه

انتشار ۱۱ روز پیش

خوانش ۶ دقیقه

مدیریت چالش‌های خاص خود را دارد
پیشرفت شغلی و دستیابی به پست مدیریت یک هدف عمومی برای کارمندان شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی و دولتی است. اگرچه قرار گرفتن در پست‌های مدیریتی دارای مزایایی مانند افزایش حقوق است اما مشکلات و چالش‌های مخصوص به خود را دارد. در این مطلب از میزیتو با انواع مشکلات مدیریتی و راهکارهای حل این مشکلات آشنا می‎‌شوید.
 


انواع مشکلات مدیریتی و نحوه برطرف کردن آن‌ها
مدیران موفق افرادی هستند که به‌خوبی می‌توانند فرآیندهای کاری و منابع انسانی را مدیریت کنند. این افراد از توانایی بالایی در ایجاد تیم‌های کاری، توزیع وظائف، مدیریت کارها، نظارت بر عملکرد نیروها و ... برخوردار هستند. اما مدیریت در هر سطحی و در هر سازمان چالش‌هایی دارد که در ادامه برخی از این چالش‌ها و روش‌های غلبه بر آن‌ها آشنا می‌شویم.


مشکلات مربوط به برقراری ارتباط موثر با کارکنان
در روش‌های سنتی مدیریت عموما مدیران تعامل زیادی با کارکنان ندارند. با این حال این مساله در متدهای جدید قابل قبول نیست. بر اساس مطالعات جدید ارتباط ضعیف بین مدیران و کارکنان یکی از مهم‌ترین دلایل استعفای کارکنان و عملکرد ضعیف آن‌ها است. بنابراین مدیران موفق کسانی هستند که بتوانند از مهارت‌های ارتباطی و نیز ابزارهای تعاملی برای حفظ ارتباط با کارکنان و اعضای تیم‌ها استفاده کنند.
مدیران همچنین باید برای ایجاد ارتباط بین بخشی و تعامل کارکنان با یکدیگر نیز تلاش کنند. برای این منظور راهکارهای مختلفی وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به برگزاری جلسات کاری مداوم، دریافت بازخوردهای کارکنان، دریافت مشورت از سوی کارکنان، تشویق کارکنان به معرفی ایده‌های نوآورانه و همچنین استفاده از نرم‌افزارها برای بهبود تعامل میان نیروهای کار اشاره کرد.


تعارض بین اعضای تیم کاری؛ یکی از مهم‌ترین مشکلات مدیریتی
تعارض یک شرایط رایج و طبیعی است که در هر محیطی می‌تواند رخ دهد. بروز تعارض حتی در مواقعی می‌تواند دریچه‌ای به سوی افزایش تعامل، ایجاد ایده‌های جدید و ... باشد. با این حال تعارض در محیط کار می‌تواند جنبه‌های منفی بسیاری مانند کاهش بهره‌وری، ایجاد وقفه در کارها، بروز بی‌اعتمادی بین اعضای گروه و ... داشته باشد. حل تعارض در میان اعضای تیم کاری و اعضای دپارتمان‌ها از مهم‌ترین مسئولیت‌ها و چالش‌های پیش روی مدیران است. 
 
برای حل این مشکل راهکارهای مختلفی وجود دارند که برخی از آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم:

  • برای ایجاد یک مکالمه سازنده، محیطی امن و خصوصی را انتخاب کنید.
  • به هر یک از طرفین، زمان کافی را برای بیان نظرات و شرایط پیش‌آمده اختصاص دهید.
  • مهارت گوش دادن فعال و همراه با همدلی را تمرین کنید.
  • زود تصمیم نگیرید و زمانی را به بررسی مساله پیش‌آمده اختصاص دهید.
  • زمینه‌ها و علائق مشترک بین طرفین تعارض را پیدا کرده و بر آن‌ها تاکید کنید.
  • از روش‌هایی برای پیشگیری از بروز تعارضات استفاده کنید.
  • راه حلی را انتخاب کنید که دارای بیشترین مزایا برای طرفین تعارض باشد.


مشکلات مربوط به عملکرد
مشکلات عملکردی می‌توانند مربوط به مشکلات عملکرد کارکنان، مشکلات فرآیند و موارد دیگر باشند. بروز این مشکلات یکی از دغدغه‌های مهم مدیران است. زیرا در فضای رقابتی امروز، بهبود عملکرد یک نیاز ضروری درون‌سازمانی است. بنابراین شما پیش از هر چیز باید دلایل بروز این شرایط را شناسایی کنید. برای این منظور پیش از هر چیز باید پایگاه داده مناسبی داشته باشید تا بر اساس آن ریشه مشکل را شناسایی کنید و سپس راه حلی را برای آن در نظر بگیرید.
برخی از راهکارهای حل این مشکل را با هم مرور می‌کنیم:

  • اهداف روشن و واضحی را برای کارکنان و پروژه‌ها در نظر بگیرید. زیرا ابهام در اهداف می‌تواند باعث بروز سردرگمی و کاهش بهره‌وری شود.
  • اهداف عملکردی را با نتایج فرآیندها و وظائف مقایسه کنید.
  • ردیابی زمانی وظائف در پروژه باعث می‌شود دریابید که کدام وظائف در زمان مورد نظر انجام نشده‌اند؛ بنابراین پیدا کردن دلیل بروز مشکل آسان‌تر می‌شود.
  • موانع فرآیندها را شناسایی کرده و آن‌ها را رفع کنید.

 

مشکلات مدیریتی مربوط به فرآیند استخدام
استخدام کارجویان دارای مهارت و ویژگی‌های شخصیتی مناسب یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی مدیران به‌ویژه در بخش مدیریت منابع انسانی است. از چالش‌های دیگر در این زمینه می‌توان به استخدام سریع، استخدام مبتنی‌بر داده‌ها، ایجاد تست‌ها برای ارزیابی نامزدهای کاری و ... اشاره کرد.
 
برخی از راهکارهای کاربردی در این زمینه را با هم مرور می‌کنیم:

  • نوشتن الزامات شغلی مورد نیاز با دقت فراوان در آگهی‌های شغلی
  • انتشار آگهی شغلی از کانال‌های ارتباطی مناسب برای دستیابی به جامعه هدف مورد نظر
  • استفاده از بهترین روش‌های غربال کردن نامزدهای شغلی
  • کشف انگیزه‌های نامزدهای شغلی برای کار و موفقیت
  • استفاده از تست‌های شخصیتی برای ارزیابی ویژگی‌های رفتاری نامزدهای شغلی
  • بهینه‌سازی و خودکارسازی مراحل استخدام
  • استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت منابع انسانی

 

 

مشکلات مدیریتی مربوط به حفظ کارکنان
هر اندازه که فرآیند استخدامی سازمان و کسب‌وکار شما خوب باشد اگر نتوانید در حفظ کارکنان ارزشمند خود موفق عمل کنید، عملا تمامی فرآیند زیر سوال می‌رود و هزینه‌های زیادی به کسب‌وکار شما تحمیل می‌شود. بنابراین شما باید اطمینان حاصل کنید که کارکنان بااستعداد و ماهر شما حمایت می‌شوند.
 
برخی از راهکارهای کاربردی در این زمینه عبارتند از:

  • ارائه بهترین حقوق و مزایای ممکن با توجه به محدودیت‌های بودجه کسب‌وکار
  • ارائه مزایایی مانند بیمه و تشویق کارکنان در صورت بهبود در عملکرد
  • برگزاری رویدادهای سازمانی در حضور کارکنان و اعضای خانواده آن‌ها
  • حل تعارضات و مشکلات کارکنان در محیط کار و حتی بیرون از محیط کار
  • توجه به سلامتی و ایمنی کارکنان
  • افزایش رضایت کارکنان
  • در نظر گرفتن امکانات رفاهی مناسب در محیط کار
  • استفاده طرح‌های حمایتی در زمان بروز مشکلات مالی و پیشامدهای غیرمترقبه برای کارکنان

 

حل مشکلات مدیریتی با استفاده از پلتفرم میزیتو
نرم‌افزارهای مدیریتی انواع بسیار مختلفی دارند اما اگر بخواهیم یک هدف مشترک برای آن‌ها در نظر بگیریم، حل مشکلات و غلبه بر چالش‌های مدیریتی و چالش‌های پیش روی کارکنان است. یکی از کامل‌ترین نرم‌افزارها در این زمینه، پلتفرم مدیریت پروژه و مدیریت وظائف میزیتو می‌باشد. با این پلتفرم می‌توانید بسیاری از فرآیندها را خودکارسازی کرده و از آن برای تسهیل امور مدیریتی و حل چالش‌ها استفاده کنید. برای مثال میزیتو دارای امکاناتی برای افزایش تعامل بین اعضای گروه، مدیریت آسان کارها، تسهیل دورکاری و ... است.


سوالات متداول
مهم‌ترین و رایج‌ترین مشکلات مدیریتی شامل چه مواردی می‌شوند؟
از جمله این مشکلات می‌توان به سطح پایین مهارت‌های ارتباطی، مشکلات مدیریت زمان، کم‌کاری کارکنان، مشکلات حفظ انگیزه کارکنان، تعارضات محیط کار، تضمین محیط رقابتی، شکل دادن به فرهنگ شرکتی و مشکلات عملکردی اشاره کرد.
 

نرم‌‌افزار مدیریت پروژه چه نقشی در حل چالش‌های مدیریتی دارد؟
این نرم‌افزارها دارای ابزارهای فراوانی برای تسهیل فرآیندها، مدیریت بخش‌های سازمان، افزایش تعامل بین اعضای گروه و همچنین ابزارهای نموداری برای تصمیم‌گیری‌های بهتر از سوی مدیران هستند.
 

شاید این مقالات هم برای شما جذاب باشند:
لینک مقاله کپی شد!